Имаш обавезу вођења пословних књига, осим уколико си предузетник паушалац (у ком случају имаш само обавезу вођења КПО књиге);
Пословне књиге отвараш тако што усвајаш биланс оснивања пописивањем своје имовине и обавеза;
На крају сваке фискалне године, потребно је да направиш и листу за усклађивање пословних књига са стварним салдом;
На крају пословне године треба да усвојиш финансијске извештаје, чији се састав разликује зависно од тога у коју категорију се сврстава твоје друштво (табела испод). Предузетници и микро правна лица усвајају биланс стања и биланс успеха, које усваја и потписује предузетник. Мала друштва уз биланс стања и биланс успеха усвајају напомене уз финансијске извештаје. Финансијски извештај код ДОО усваја скупштина, а потписује га законски заступник. Након тога, финансијске извештаје достављаш Агенцији за привредне регистре до 31. марта текуће године за претходну годину (ако је пословна година различита од календарске онда у року од три месеца од датума биланса);
Имаш обавезу да чуваш рачуноводствене исправе, пословне књиге и финансијске извешаје (финансијске извештаје 20 година, дневник и главну књигу десет година, а помоћне књиге и фактуре пет година).
Категоризација друштава
Просечан број запослених | Пословни приход | Вредности активе | |
---|---|---|---|
Микро | 10 | 700.000 евра у динарској противвредности | 350.000 евра у динарској противвредности |
Мало |
50 |
8.000.000евра у динарској противвредности | 4.000.000 евра у динарској противвредности |
Средње | 250 | 40.000.000 евра у динарској противвредности | 20.000.000 евра у динарској противвредности |
Велико | већи од250 | већи од 40.000.000 еврау динарској противвредности |
већи од 20.000.000 евра у динарској противвредности |
Уколико испуњава најмање два од три наведена критеријума, правно лице и предузетник се разврставају у микро, мало, средње или велико правно лице, док се група правних лица (економска целина) разврстава у малу, средњу или велику групу.
Предузеће који не испуњава два од три критеријума за разврставање, већ има различите показатеље по сваком од критеријума, разврстава се према следећем:
Савет: При избору рачуновође немојте се руководити само ценом! Потребан ти је рачуновођа који ће те квалитетно и професионално саветовати с обзиром да ћете заједно радити на остварењу финансијских циљева. Рачуновођа је ту да благовремено и тачно евидентира све промене у пословању и усклађује их са важећом регулативом. Добар рачуновођа, пак, ти може помоћи да дођеш до значајних уштеда, да реализујеш неку од својих пословних идеја али и да ти унапред скрене пажњу на потенцијалне проблеме у пословању. Рачуновођа је заправо један од твојих главних партнера у бизнису, па је зато потребно стратешки да приступиш одабиру рачуновође – да инвестираш у стручност, распиташ се за искуство, препоруке и репутацију рачуновође у истој или сличној делатности и прецизираш које тачно услуге очекујеш од рачуновође.