Осим контроле твог пословања од стране пореског инспектора, можеш да очекујеш и вршење увида у документацију у области радних односа, као и контролу твог пословања у овој области од инспектора за рад.
У наставку ти остављамо линк ка контролним листама, које је инспекција дужна да сачини и објави на својој интернет страници – ЛИНК.
У вршењу контроле, надлежни инспектор има следећа права:
Надлежни инспектор има следећа овлашћења уколико се утврде неправилности:
Осим поступања у складу са налогом инспектора, у случају да је инспектор утврдио неправилности у твом пословању, имаш обавезу да обавестиш инспекцију о отклањању утврђених неправилности у року од 15 дана од истека рока за исправљање неправилности.
Посебно овлашћење инспектора рада у случају повреде права запосленог отказом уговора о раду
Уколико је послодавац отказом повредио неко од права запослених, инспектор рада може одложити извршење решења о отказу уговора о раду, под условом да је:
запослени покренуо поступак пред судом;
поднео одговарајући захтев инспектору рада у року од 15 дана од покретања поступка пред судом и
да је повреда права запосленог отказом очигледна.
Инспектор рада је дужан да донесе решење о одлагању дејства решења о отказу уговора о раду у року од 30 дана од дана подношења захтева запосленог. Против решења, и запослени и послодавац могу изјавити жалбу Министру за рад, борачка и социјална питања у року од 8 дана од дана достављања решења инспектора рада, с тим да жалба неће одложити дејство решења које је инспектор донео. Министар за рад мора одлучити по жалби у року од 30 дана од пријема жалбе. На основу решења које Министар за рад доноси по овом основу није могуће покренути даљи поступак за испитивање овог решења пред судом.
У случају спречавања или онемогућавања инспектора рада да изврши инспекцијски надзор или да се не придржава својих налога, инспектор може покренути прекршајни поступак како би изрекао следеће казне:
800.000 до 2.000.000 динара за послодавца - друштво са ограниченом одговорношћу;
50.000 до 150.000 динара за директора у друштву са ограниченом одговорношћу против кога је покренут поступак и
300.000 до 500.000 динара за предузетника.
Туристичка инспекција
Уколико размишљаш да почнеш да се бавиш угоститељском делатношћу, у наставку следи преглед обавеза које треба да имаш на уму приликом испуњавања санитарних и инспекцијских услова захтеваних за исправно пословање у угоститељству.
Инспекција је дужна да сачини контролне листе из своје области инспекцијског надзора, објави их на својој интернет страници (ЛИНК ка обрасцима) и примењује у поступку редовног инспекцијског надзора и мешовитог инспекцијског надзора у делу који се односи на редован надзор.
Потребно је да посебно обратиш пажњу на поштовање свих обавеза предвиђених за техичке услове за угоститељске објекте, санитарне услове, безбедност хране и контролу у овој области.
Највећим делом, за контролу твог пословања биће задужен туристички инспектор. Његове надлежности су позитивним законодавством најшире одређене – пре свега, туристички инспектор ће да проверава да ли су испуњени сви услови за обављање делатности и пружање услуга, утврђиваће идентитет запослених, односно радно ангажованих лица у твом бизнису, прегледаће твој просторни простор, као и све уговоре, евиденције, исправе и другу документацију у циљу утврђивања законитости твог пословања. Додатно, туристички инспектор ће моћи да врши увид у финансијски део твог пословања, као и да, уз сарадњу других државних органа, предузиме законом предвиђене превентивне и корективне мере.
! Потребно је да знаш да сви инспектори који обављају надзор над угоститељским објектима имају овлашћење да у случају сумње у потпуно усклађивање твог пословања са законом, обаве прикривену куповину услуге, односно наступе као анонимни корисници, како би прикупили или обезбедили доказе. У овој ситуацији, инспектори нису дужан да ти предоче службену легитимацију или да те претходно обавесте о томе.У случају откривања неправилности у твом пословању, инспектори су овлаштени да ти привремено забрани обављање делатности, да ти наложе враћање износа који је више наплаћен у односу на истакнуту, односно договорену цену, да издају прекршајни налог, поднесу кривичну пријаву или предлог за покретање прекршајног поступка, наложе једну или више мера за отклањање неправилности, као и да изричу превентивне и друге мере у складу са својом надлежношћу.
Санитарна иснепекција
Санитарни надзор, у областима које подлежу санитарном надзору, обухвата инспекцијски надзор:
Трошкове лабораторијских испитивања настале у поступку утврђивања хигијенске исправности руку запослених лица, постројења, уређаја, намештаја, опреме и прибора за обављање делатности која подлеже санитарном надзору, као и у поступку утврђивања стерилности стерилисаног материјала и стерилисаних инструмената, сносиш ти као предузетник или правно лице које обавља делатност у пословном објекту у ком су брисеви, односно узорци узети.
У вези са контролом и безбедности хране коју припремаш и послужујеш у свом угоститељском објекту, контролу хране ће да примарно врши ветеринарска инспекција, за сву храну коју послужујеш у оквиру свог пословања. Што се тиче питања заштите од заразних болести, санитарни инспектор овлашћен је да врши надзор над спровођењем прописаних мера ради спречавања појаве, сузбијања, елиминације и искорењивања заразних болести.
Са обзиром на то да си се одлучио на бављење угоститељством, потребно је да знаш да ће твој бизнис бити обавезно ускладити са позитивним прописима који се тичу заштите становништва од заразних болести. Тако, бићеш у обавези да обезбедиш спровођење општих мера за заштиту становништва од заразних болести, као што су обезбеђивање здравствено исправне воде за пиће, да обезбедиш здравствено безбедну храну и предмете који долазе у додир са храном. Додатно, дужан си да спроведеш превентивну дезинфекцију, дезинсекцију и дератизацију у свом угоститељском објекту, у циљу одржавања хигијене, смањења или заустављања раста и размножавања штетних микроорганизама.
! Уколико ниси сигуран да знаш шта је обухваћено предметом дезинфекције у угоститељству, треба да знаш да она подразумева редовнудезинфекцију руку, прибора, предмета, опреме, радних површина и санитарних просторија у свим деловима твог угоститељског објекта у ком се припрема, чува или послужује храна, а обавезни су да је спроводе сви корисници угоститељског објекта. Како начин и периоди у којима се спроводи поступак дезинфекције опреме и уређаја није изричито регулисан прописима, потребно је да наведено формулишеш у процедурама за дезинфекцију и чишћење. За више информација иди на следећи ЛИНК.
Дезинфекцију, дезинсекцију и дератизацију спроводе овлашћени заводи, односно институти за јавно здравље, или правно лице – за листу овлашћених субјеката који могу да спроводе дезинфекцију, дезинсекцију и дератизацију, иди на следећи ЛИНК. Твоји запослени који долазе у непосредан контакт са храном или амбалажом које је у директном контакту са храном ће бити обавезни да се подвргну редовним, шестомесечним здравственим прегледима. Уколико се запослени не подвргну здравственом прегледу, или се утврди да су носиоци одређених микроорганизама и паразита, та лица неће моћи да се запосле или да наставе радни однос код тебе.
! Трошкове здравствених прегледа запослених падају на тебе, уз обавезу чувања санитарних књижица и доказа о обављеним здравственим прегледима.
Често се у пракси поставља и питање да ли си као одговорно лице за своје пословање дужно да омогућиш инспекторима све што наводе да им је неопходно приликом вршења инспекцијског надзора? Одговор је ДА, али само уколико приликом надзора лице покаже легитимацију којом доказује својство инспектора.
Против решења санитарног инспектора може да се изјави жалба у року од осам дана од достављања решења.
Потребно је да се упознаш и са високим износима новчаних казни које ти прете уколико не испоштујеш све санитарно-техничке услове за врсту угоститељског објекта према његовој категоризацији– оне се крећу у распону од 150.000 до 450.000 динара за правна лица, док су за физичка лица оне нешто ниже и крећу се у распону од 80.000 до 120.000 динара (ЛИНК).
Уколико пре почетка обављања делатности не обезбедиш све санитарне услове који се тичу безбедности хране, прети ти кажњавање новчаном казном у распону од 400.000 до 1.000.000 динара, уколико си организовао пословање као правно лице, док се за предузетника новчане казне крећу у распону од 200.000 до 500.000 динара (ЛИНК).
Додатно, уколико си већ започео пословање, а не испуњаваш све неопходне санитарне услове који се тичу угоститељских објеката и запослених лица, прети ти кажњавање у распону од 250.000 до 500.000 динара за правна лица, док за предузетника та новчана казна износи од 100.000 до 300.000 динара (ЛИНК).
На крају, прети ти кажњавање новчаном казном у распону од 150.000 до 300.000 динара уколико не одржаваш хигијену у угоститељском објекту и његовом непосредном окружењу, као и хигијену просторија, уређаја, намештаја, опреме, прибора, радне обуће и одеће запослених лица (ЛИНК).
Ветеринарска инспекција
У зависности од врсте хране, надлежност у надзору и контроли хране је подељена, у складу са прописима којима се уређује безбедност и контрола хране, између министарства надлежног за послове здравља и министарства надлежног за послове пољопреивреде, као и између различитих инспекцијских служби под окриљем министарства надлежног за послове пољопривреде. Подела надлежности у контроли безбедности хране утврђена је у посебном пропису ЛИНК.
Ветеринарска инспекција, између осталог, надлежна је надзор и контролу безбедности све хране у угоститељским објектима, печењарама, објектима брзе хране и кетеринга.
Ветеринарска инспекција надзире спровођење обавеза по основу закона који регулише безбедност хране и повезаних прописа о условима хигијене хране и микробиолошких критеријума за храну (За више информација погледати ЛИНК, ЛИНК, ЛИНК).
Поменуте обавезе подразумевају нарочито захтеве у погледу одржавања хигијене у објекту, хигијенског руковања храном, одржавања тзв. хладног и топлог ланца и успостављање система за управљања ризиком по безбедност хране у складу са а принципима добре произвођачке и хигијенске праксе и анализе опасности и критичних контролних тачака (HACCP- Hazard Analysis Critical Control Points) о чему детаљније моежете видети у наслову Захтеви у руковању храном.
Сваки субјекат у пословању храном дужан је да користе упутство за добру произвођачку и хигијенску праксу и примену HACCP.
У том смислу, ветернарски инспектор контролише нарочито:
Овлашћења инспектора у надзору укључују изжеу осталог следеће:
Прети ти новчана казна од 150.000 до 1.000.000 динара за прекршај уколико не користиш упутство за добру произвођачку и хигијенску праксу и примену HACCP-а.