У зависности од избора е-продавнице (само-одржавана или одржавана) или одлуке да понудите вашу робу и услуге на е-тржишту, имаћете различите кораке при отпочињању електронске трговине.
а) Сопствена само-одржавана интернет продавница
Сопствена само-одржавана е-продавница је тип продавнице где самостално развијате своју интернет продавницу и интегришете је у свој сајт помоћу доступних апликација/платформи за е-трговину. Ако изаберете овакав вид продавнице имате могућност максималне контроле, измена, персонализације у складу са својим тренутним жељама и потребама. Наравно, овакав вид продавнице изискује највише финансијских средстава и највише времена за постављање с обзиром да овде постоји потреба за ангажовањем професионалаца у домену компјутерског програмирања. У зависности од основне платформе која се изабере, имате могућност да комплетно прилагодите садржај и изглед по вашем нахођењу. С друге стране, постоје и релативно једноставна решења за овај тип продавнице а која подразумевају коришћење, односно комбинацију адекватног CMS и платформе за електронску трговину. Најчешће коришћена комбинација поменутих решења на свету је Wordpress (CMS) + Wооcommerce (платформа за е-трговину). Поменута решења су једноставна за рад, и много брже решење од типа платформе где се креће од почетка са кодирањем.
Кораци у успостављању овог типа интернет продавнице су следећи:
Ради илустрације, у наставку дајемо преглед оквирних трошкова покретања само-одржаване електронске продавнице, преузет са сајта www.shopen.com1 :
б) Сопствена одржавана интернет продавница
У овом случају, на своју интернет страницу интегришете већ унапред дефинисано решење које различити провајдери пружају на тржишту. При овом избору, ниво персонализације је доста низак - примера ради, код већине одржаваних интернет продавница можете изменити само тему, боју, фонт текста, итд. Основа платформе и техничка решења према којима платформа функционише су непроменљиви. Постоје значајне погодности које се добијају коришћењем оваквих врста платформи: можете уштедети значајну количину времена и финансијских ресурса потребних за израду комплетне продавнице и практично уз само неколико кликова, по врло повољним ценама, можете имати изузетно репрезентативну онлајн продавницу на којој ћете нудити своје производе и услуге. С друге стране, с обзиром да се ради о универзалном решењу, постоји могућност преклапања више компанија са истим или сличним визуелним идентитетом продавнице што онемогућава јединственост на тржишту.
Неке од најпознатијих глобалних решења овог типа су: Shopify, Site123, Wix. Оно што је занимљиво у овом сегменту су и решења која се могу пронаћи у Србији. Ту се пре свега мисли на банке које у својој палети производа имају и електронску трговину као и локалне компаније и провајдери, као што су Shopen, NB Shop и др. Такође, врло често код оваквих типова продавнице постоји неколико пакета услуга које провајдер пружа, као што се то може видети на примеру испод.
Дакле, на платформи Shopen имате могућност избора од неколико пакета који пружају различите могућности и коштају одређени износ. Поред тога плаћа се још регистрација домена (цена регистрације домена је око 10 евра годишње3). Дакле, у зависности од потреба и финансијских могућности, можете се определити за одговарајући пакет који касније, током раста свог бизниса, можете мењати и унапређивати.
Кораке односно упутства за покретање овог типа онлајн продавнице можете пронаћи на сајту одговарајућих провајдера, као на пример:
https://www.nbshop.rs/dokumentacija/uvod-u-nb-shop/
У банкама које нуде услуге електронске трговине то подразумева подршку банке својим клијентима у виду покретања е-продавнице и/или увођења система наплате путем интернета.
ц) Продаја путем е-тржишта
Е-тржиште је платформа која нуди производе и/или услуге великог броја појединачних трговаца и представља добру прилику за мале бизнисе који нису довољно препознатљиви на тржишту или немају много средстава да покрену електронску продају. Ове платформе могу бити опште (Amazon), које нуде широк спектар производа и услуга, као и специфичне за одређену област (booking.com, Wolt). Најсвежији пример е-тржишта код нас је компанија и сајт ananas.rs где сваки трговац може да има своје „парче“ простора и понуди производе из свог асортимана
Ananas.rs, са идејом да постане српска верзија Amazona, улаже значајна средства у маркетинг, логистику, кључне постулате електронске трговине. Када је трговац заинтересован за овакву врсту сарадње потребно је да попуни формулар за пријаву на линку: https://prodaja.ananas.rs/ након чега бива контактиран од стране овог е-тржишта. Тада се договарају услови сарадње, трајање уговора као и провизија коју трговац плаћа е-тржишту за пласирање својих производа. Генерално, на сајту одговарајућег е-тржишта се можете упознати са начином сарадње са тим тржиштем.
С друге стране, мањкавост овог начина продаје могу бити високи трошкови за бизнисе, јер сама платформа, односно е-тржиште у великој већини случајева ради за провизију од сваке куповине која иде на терет трговца. У случају да послујете у индустрији са ниским маржама, овакав начин продаје може врло лако бити неисплатив. Поред већ поменутог ананас.рс, примери е-тржишта на локалном нивоу су Wolt, Sasomange, Kupujemprodajem, итд.
1 Преузето у децембру 2021. године
2 Додатак аутора. Није преузето са сајта www.shopen.com
3 Izvor: sajt www.shopen.com
Регистрацијом резервишите свој ницкнаме за коментарисање и добијајте најновије информације из света предузетништва.