Екосистем електронске трговине

Екосистем преставља скуп свих релевантних институција, удружења и представника приватног сектора који утичу на пословање и развој одређене гране. Када говоримо о електронској трговини у Србији, чланове екосистема чине следећи учесници:

ekosistem.jpg

Улога E-Commerce Асоцијације Србије

E-Commerce Асоцијација Србије је основана са идејом да се на једном месту окупе сви вазни чиниоци дигиталног екосистема који ће заједничким снагама радити на унапређењу и промоцији електронске и интернет трговине. Једна од важнијих активности у оквиру асоцијације је едукација потрошача и приватног сектора за примену високих стандарда у електронској трговини, а главни начин спровођења је кроз E-Commerce Академију. Више детаља о едукацији и свим пратећим условима можете видети на https://akademija.ecommserbia.org/

Улога тржишне инспекције

Надзор над применом прописа у области електронске трговине врши тржишна инспекција у оквиру Министарства трговине, туризма и телекомуникација. Једна од функција тржишне инспекције, поред надзора, јесте и превенција погрешне примене прописа што се остварује кроз саветодавне посете и друге активности инспекције. Кроз службене саветодавне посете инспектори пружају стручну помоћ трговцима, доносе препоруке како да се евентуалне неправилности исправе и избегну касније прекршајне пријаве. Можете се информисати о вашим законским обавезама тако што ћете са сајта Координационе комисије за инспекцијски надзор преузети контролну листу по којој управо и тржишна инспекција врши инспекцијски надзор (контролне листе доступне на линку: http://budzetska.inspektor.gov.rs/inspections/5).

Улога ИТ подршке

У почетној фази развијања ваше електронске продавнице, неопходно је да одаберете темељ, односно платформу на којој ће вам бити омогућено да понудите ваше производе и/или услуге. У свету електронске трговине то се зове CMS (Content Management System), односно систем за управљање садржаја вашег сајта. CMS вам омогућава да без икаквог предзнања о кодирању или програмирању можете да уређујете своју електронску продавницу, а њих развијају ИТ програмери који пружају и подршку током коришћења. Данас на тржишту постоји огроман број ЦМС платформи и потребно је квалитетно се информисати како бисте изабрали верзију која највише одговара вашем бизнису (бизнис моделу).

Улога банка

Банке су неопходна институција у свакодневном пословању компанија. Поред редовних услуга платног промета, неке банке такође нуде услуге за електронску трговину својим клијентима које се огледају у опцији да правна лица и предузетници, преко банке, уведу е-продавницу за своје производе и услуге као и опцију плаћања преко интернета. Додатно, банка такође пружа и комплетну административну и техничку подршку у процесу имплементације ових решења за електронску трговину. Поред банака, за увођење и реализацију онлајн наплате путем интернета постоје и регистроване платне институције.

Улога курирских служби

Квалитетан процес доставе купљених производа представља један од највећих изазова са којима се трговци данас сусрећу, те је улога курирских служби један од најважнијих сегмената у процесу постављања електронске трговине. Поред ангажовања компанија које се баве логистиком, можете се одлучити и да вршите сопствену доставу производа крајњим потрошачима.

Улога е-трговаца

Е-трговци су предузетници или правна лица која своју робу продају преко интернета. Анализе су показале да е-трговци остварују значајно веће стопе раста у односу на конкуренцију која послује на традиционалан начин, те уколико разматрате улазак на дигитално тржиште потребно је пажљиво размотрити одговарајући бизнис модел и адекватне канале продаје: традиционалне, дигиталне, односно комбинацију традиционалних и дигиталних канала продаје.

Улога и основне карактеристике потрошача

Потрошачи су можда и најбитнија компонента у екосистему електронске трговине. Потрошачи купују производе и услуге како би задовољили сопствене потребе или потребе свог домаћинства. Трговац мора да прати потребе својих циљних потрошача како би могао да им изађе у сусрет, испуни њихова очекивања и тако унапреди своје пословање и пословни резултат. Електронска трговина у овом сегменту има значајне предности у односу на традиционалну трговину управо јер омогућава лакше и брже прилагођавање потребама потрошача као и приступ информацијама о њиховим жељама и преференцијама. У протеклих неколико година, купци старости од 40-50 година су предводили онлине бум који се десио у великој мери због појаве COVID-19. Како је време пролазило, и особе старије од 50 година су почеле да купују онлајн, а тако и генерације Y и З (популација рођена од краја 80-тих до 2010-их). Генерално, у Србији купују преко интернета и млади и стари, а структура робе која се највише купује се није много мењала последњих година. Према истраживању Републичког завода за статистику спроведеном у 2021. години, највећи број корисника путем интернета купује/наручује одећу и спортске производе, спортску опрему, намештај и опрему за кућу, ИТ робу, електронику, играчке и предмете за негу деце.


Регистрација

Регистрацијом резервишите свој ницкнаме за коментарисање и добијајте најновије информације из света предузетништва.

Уз подршку Британске амбасаде и у партнерству са Кабинетом председнице Владе Србије, Министарством привреде и Министарством финансија